Tuesday, October 2, 2018


MENGANALISIS ,MENTAFSIR DAN MEMBUAT KESIMPULAN
Disediakan oleh :PavithiraVijayakumar
           
          Kemahiran memproses maklumat merupakan keupayaan dan kebolehan pelajar untuk menganalisis dan mentafsir bahan yang dibaca dan didengari supaya boleh difahami dengan lebih teliti.Ia merupakan peringkat untuk menguji kebolehan pelajar menggabungkan,mencantumkan idea serta mentafsir dan merumuskan hasil yang dianalisis melalui prinsip induksi atau deduksi.Setiap madani perlu tekun dalam kemahiran ini  kerana hal ini sangat penting untuk proses pembelajaran sepanjang hayat dan dapat memberi penglibatan yang berterusan dalam bidang pembelajaran dan penilaian maklumat.Contohnya,jika pelajar dapat menguasai kemahiran memproses maklumat ,mereka akan memperoleh kebolehan untuk mencapai,menilai,menyusun,menyerap,dan menggunakan maklumat secara efektif dari pelbagai sumber serta format.
     
             Sudah terang lagi bersuluh bahawa,analisis maklumat boleh dibahagi kepada dua iaitu berbentuk kuantitatif dan kualitatif.Menurut buku Kemahiran Belajar oleh penulis Syed Ismail Syed Mustapa analisis data membawa maksud proses menggunakan data bagi menberikan maklumat yang berguna untuk mencadangkan kesimpulan dan menyokong setiap keputusan yang bakal diambil.Maklumat yang telah kita proses mestilah dianalisis untuk membuat kesimpulan yang jelas dan tepat.Kebaikan menganalisis data ialah dapat mesintesis data,menghubung kaitkan fakta,membandingkan fakta,membuat kesimpulan dan membaca yang tersirat.Sebagai contoh,jika data yang banyak dianalisis menggunakan data kuantitatif.


Related image





MAKLUMAT BERBENTUK KUANTITATIF

Maklumat dalam bentuk nombor yang dapat dianalisis melalui pelbagai kaedah iaitu :
  • Jadual
 
  • Graf - lengkung, bar, pai dan piktograf

                                    Lengkung

                                             graf bar

                                               carta pai

                                                     Piktograf

      Sementelahan itu,terdapat beberapa proses analisis data supaya dapat menganalisis maklumat dengan lebih efektif dan proaktif.Antaranya ialah faham maklumat yang ingin disampaikan oleh data,cari tema dan pola.susun data,baca lebih daripada sekali,tulis nota ringkas, kongsi dapatan,cari tema dan pola,.kenal pasti perkara utama,lihat kembali data dan semak tema yang telah dibuat. Tamsilnya,apabila menganalisis hujah proses yang digunakan ialah mengenal pasti unsur-unsur yang digunakan dalam pemikiran apabila seseorang mengkomunikasikan idea,mencari sebab dan kesimpulan,mengusul periksa andaian,membuat urutan,mengatur perkara-perkara mengikut satu susunan berdasarkan kriteria yang bermakna dan perkara yang dikaji pula boleh merupakan sesuatu objek, organism, idea, atau institusi.Kita perlu menggunakan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif agar kesimpulan yang akan dibuat mempunyai keesahan dan ketepatan yang amat tinggi.
     Jika dicapahkan lensa perbincangan,selepas menganalisis maklumat yang dikumpul kita perlulah mentafsir dan membuat kesimpulan.Mentafsir maklumat didefinisikan sebagai satu kebolehan untuk memberi penerangan rasional tentang objek,pola mengikut maklumat yang telah dikumpulkan.Misalnya,maklumat dalam bentuk teks boleh ditafsirkan menggunakan kaedah analisis dokumen dengan mendapatkan tema-tema atau menyatakan semula apa yang dikatakan dalam bentuk naratif.Tujuannya ialah untuk mengesan pola atau corak berdasarkan maklumat yang diperolehi,menyatakan hubungan di antara maklumat,membuat kesimpulan berdasarkan data yang dikumpulkan.Dengan ini,dapat memberikan maklumat yang lengkap dan berguna tentang prestasi pembelajaran,bahan atau isu yang dibincangkan serta berupaya memberikan maklumat yang kepada orang lain.Tafsiran dilakukan mengikut pengalaman,ilmu pengetahuan dan kemahiran yang ada dalam diri pentafsir.Cra-cara  untuk mentafsir maklumat dalam bentuk teks ialah pertamanya harus memecahkan data kepada bahagian kecil, mengenal pasti tema yang dibincangkan,  meneliti semua data untuk mencari perkaitan , menentukan perkaitan antara tema-tema,membezakan fakta daripada hipotesis ,mengenal pasti maklumat berbentuk fakta atau andaian dan membezakan idea utama daripada idea sampingan serta menentukan perhubungan antara idea utama dan idea sampingan.
         
Image result for kEMAHIRAN MEMPROSES MAKLUMAT DAN PENYEDIAAN BAHAN BERTULIS mentafsir maklumat




         Lantaran itu,ciri ciri pentafsiran yang boleh digunakan semasa membuat tafsiran ialah bersifat holistik,berasaskan elemen,merujuk kriteria,panca instrumen,berpusatkan bahan dan tugasan,pelbagai bentuk,On-line dan berterusan.Jadi,ketepatan maklumat dalam membuat tafsiran dapat membantu pembaca memahami dengan jelas perkara yang akan dikemukakan dalam tugasan.Lebih-lebih lagi,kesimpulan adalah gagasan yang dicapai pada penghujung perbincangan.Secara analoginya,kesimpulan yang dibuat ke atas maklumat dalam bentuk teks didapati lebih sukar kerana tafsiran mengikut kehendak dan keperluan pentafsir serta dipengaruhi nilai dan kefahamannya.data serta teks didapati bahawa kesimpulan yang dibuat ke atas data lebih mudah kerana hasil analisis data biasanya lebih tepat kerana mengikut kiraan yang telah dilakukan.







No comments:

Post a Comment

Menilai dan Mesintesis Maklumat Untuk Menghasilkan Bahan Bertulis Disediakan Oleh: Anbbaarasi Paramasivam Kemahiran   belajar   jika d...